همین جوری

آخرین مطالب

دارو

دوشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۰۹:۱۲


گاهی وقت‌ها به رادیو تلاوت [FM-101.5]  گوش می‌کنم؛ مجری معمولا بر اعلام نام قاری و آیات تلاوتی که پخش می‌شود، نکته‌ای اضافه می‌کند. این نکته گاه توضیحی درباره تفسیر یکی از آیه‌هاست و گاهی روایتی در فضیلت خواندن آن سوره.
در حالت دوم، بدون استثنا بعد نقل روایت این توضیح اضافه می‌شود که «البته واضح است چنین فضائل و برکاتی تنها مخصوص کسانی است که در آیات این سوره تفکر کرده و به آن‌ها عمل می‌کنند و نه برای قرائت تنها» و جالب اینجاست که این توضیح را گوینده همواره از جیب اضافه می‌کند؛  از میان این‌ها که من شنیدم هیچ‌وقت چنین توضیحی در خود روایت نبود. من با این توضیح خیلی هم موافق نیستم؛ بنظرم توضیح بی‌مفهومی است، می‌گوید اگر کسی آدم خوبی شد، آدم خوبی است. یعنی خب معلوم است کسی که به قرآن عمل کرده جایگاه بالایی دارد.

برداشت من این است که روایت می‌گوید قرآن شبیه دارویی است (کما این که جای دیگر گفته)، شما اگر دارو مصرف کنی و از بعضی چیزها که اثر دارو را خنثی می‌کند پرهیز کنی، کم‌کم علائم بهبودی در خودت می‌بینی. اینجا هم شاید این است که همین مداومت به انس با قرآن کم‌کم مثلا میل به خوبی را در آدم زیاد می‌کند، کم‌کم آدم را از بدی منزجر می‌کند و شبیه این.
گمانم برداشت من بیشتر می‌آید به قرآنی که قرارست بیش از یک ترکیب کلمات باشد، قرار است معجزه باشد.

  • ۹۴/۰۶/۱۶
  • سیدمحسن

نظرات (۴)

  • محمد مهدی سلیمی
  • بسیار جالب بود، خواستید به وبلاگ
    sinjim7.blog.ir
    بله برداشت من هم همینه. تا جایی که یادمه یه فرقه ی عرفانی هم بودن (نقشبندیه؟!) که یک ذکری رو مدام تکرار می کردن، حتی بدون توجه به معنی، تا جایی که بر جانشون نقش ببنده.
    پاسخ:
    اتفاقا یه قاری مصری هم هست اسمش «محمد نقشبندی»ه و من همیشه برام سوال بود 
    چرا این اسمش فارسیه که الان جواب سوالم رو گرفتم به احتمال زیاد.
    موافقم!
    :)
    با مثال نقض‌هایی که تو ذهنمون میاد چی کار کنیم پس؟ 
    پاسخ:
    یعنی کسایی که از این دارو استفاده می‌کنن ولی اثری نداشته؟
    البته من فقط حدسم رو گفتم ولی خب این مثال‌ها که در مورد همه داروهای معمولی که ما به تاثیرشون معتقدیم هم وجود داره
    همون کاری که با این مثال‌ها می‌کنیم دیگه، مثلا می‌گیم یه کاری می‌کنن یا چیز دیگه مصرف می‌کنن که اثر دارو رو خنثی می‌کنی و از این قبیل
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی