همین جوری

آخرین مطالب

سندرم عدم صراحت مفرط

جمعه, ۶ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۸

روز قبل این اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز، اعلام شد که مدارس و دانشگاه‌های مناطق ۱و۲و۳ آن روز تعطیل‌اند. دانشگاه ما ظاهرا به همه می‌گفت معلوم نیست چی کار می‌کنیم، تا این که آخر وقت اداری بالاخره اطلاعیه زد که «کلیه فعالیت‌های آموزشی لغو شد» و ما هم موندیم این جمله رو چجوری باید معنی کنیم. خلاصه پا شدیم برم به کارهامون برسم. علی‌الخصوص که کلاس و اینا تعطیل بود و طبیتعا دانشگاه خلوت. دم در که رسیدم کلا بسته بود یعنی قفل زده بودن و کسی هم نبود. رفتم یک در اصلی‌تر دیدیم اطلاعیه زدن که امروز دانشگاه تعطیله و ورود نداریم. حالا خلاصه من که مجوز ورود در ایام تعطیل داشتم و مشکلی نداشتم. ولی تو همون چند دقیقه نزدیک ده نفر رو دیدم که نتونسته بودن وارد بشن و داشتن برمی‌گشتن. ده نفری که وقت و انرژی‌شون در این رفت و آمد هدر می‌شد. برام سوال پیش اومد چرا اون اطلاعیه اون جوری نوشته شده بود؟ چرا عین آدم ننوشته بودن تعطیله و ورود نداریم؟ 

نویسنده اطلاعیه هم یک نمونه است از اخلاق همه‌مون. همه‌ی ماها که محافظه‌کاری بی‌خودی به خرج می‌دیم. از صریح بودن می‌ترسیم. انگار که اگه روشن منظورمون رو بگیم چه اتفاق وحشتناکی می‌افته. و فکر نمی‌کنیم ممکنه با این مبهم بودن، با این با گوشه و کنایه حرف زدن بقیه رو اذیت کنیم. 
  • ۹۴/۰۹/۰۶
  • سیدمحسن

نظرات (۲)

بسیار عالی مثله همیشه 
پاسخ:
مرسی. 
البته جسارته‌ها ولی http://mohsen-sh.blog.ir/1394/02/04-2
اتفاقا من هم وقتی به فرنگ! اومدم اولین چیزی که توجهم رو جلب کرد این بود که اینها چقدر اطلاعیه های دانشگاهشون و ایمیل های رسمیشون ساده و شفاف و بی تکلفه. کلا به نظرم زبان انگلیسی محاوره ای و رسمی، یا گفتار و نوشتار خیلی به هم نزدیکه. درست بر خلاف زبان فارسی که متن های رسمی و اطلاعیه هاش خیلی با فارسی ای که مردم صحبت می کنن تفاوت داره و بیشتر کلماتی که توشون استفاده می شه اصلا در فارسی محاوره ای صحبت نمی شه.
البته می دونم این پست راجع به زبان نبود، ولی حالا!
پاسخ:
بله «فرهنگ فرنگ» هم بالاخره امتیازاتی داره. مثلا یکیش این که جناس ناقص افزایشی داره :))
این «ولی حالا» پایانی هم بهش میاد از زبان انگلیسی وارد شده باشه. 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی