همین جوری

آخرین مطالب

ایده‌هاتان را شکار کنید

يكشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۳، ۲۳:۴۵

موضوع «مهندسانه‌ها!» گمانم اولین موضوعی بود که ساختمش. ولی اولین مطلبی که آمد زیر عَلَمش تا امروز آخرینش هم بوده. به نظر خودم وقتی درباره مسائل فنی می‌نویسم، حتی از بقیه نوشته‌هام بدتر در می‌آید. البته حتی اگر این هم نبود کم پیش می‌آید که چیز جالبی برای گفتن داشته باشم. حالا گفتم یک بار امتحان کنیم ببینم چه از آب در میاد.

در آن ایام سرشلوغی، فکرها و ایده‌های مختلفی به ذهنم می‌رسید. یعنی فکر کنم برای همه همین‌طور باشد. فکرهایی در مورد همه کارهایی که دارم می‌کنم یا دوست دارم انجام بدهم. تجربه نشان داده بود که بسیاری این از این فکرها و ایده‌ها از دست می‌روند. (البته حقیقت این است که احتمالا آن‌چنان تحفه‌هایی هم نیستند :دی). دنبال وسیله‌ای بودم که بتواند نگهشان دارد.

گمانم مقدمه چینی بس است؛ خلاصه که استفاده از برنامه‌هایی برای ضبط افکار آدمی کار خوبی است.

 ابزارهای  موجود برای این کار  به دو دسته قابل تقسیم‌اند. اول همان ابزارهای یادداشت برداری. یعنی یک جور دفترچه یادداشت که امکاناتی به آن اضافه شده. امکاناتی مثل طبقه‌بندی سلسله‌مراتبی یا برچسب (tag)‌ زدن. معروف‌های این دسته به گمانم OneNote و EverNote باشند که البته من با هیچ کدامشان کار نکرده‌ام. از این دست برنامه‌ها من با CherryTree کار کرده‌ام. دلیلم سبکی و کم‌حجم بودنش بود بعلاوه این که یک نرم‌افزار آزاد است. امکاناتی که ارائه می‌داد هم به نظر کامل می‌آید. امکاناتی که بالا نام بردم را دارد. با فارسی مشکلی ندارد و اگر هم احیانا به یک زبان برنامه‌نویسی فکر می‌کنید، با توجه به قواعد آن زبان متن را رنگی می‌کند. خوبی دیگرش این بود که امکانات واردات و صادرات خوبی دارد. یعنی اگر از (به) ابزار دیگری مهاجرات می‌کنید، به راحتی می‌تواند یادداشتهایتان را برایتان وارد (صادر) کند. 

اما یک دسته نرم‌افزار هستند که کارشان نه یادداشت برداری که دقیقا ثبت و پرورش ایده‌هاست، مثل  coggle. کار کردن با این ابزارها هم لطف خاص خودش را دارد. هرچند شاید در نظر اول خیلی بدرد بخور نباشند ولی به گمانم بعد از مدتی کوتاه وضعیت بهتر می‌شود. با این‌ها می‌توان تمام مراحل یک کار یا ماجرا را در یک نگاه دنبال کرد (لیستی از این ابزارها).  این coggle که اسمش را آوردم یک ابزار آنلاین است که باید با حساب کاربرگی گوگل واردش شد. آن چه در آن ساخته‌اید را می‌توان به صورت عکس یا pdf یا فرمت‌های دیگری دانلود کرد و/یا در گوگل درایو ذخیره‌شان کرد که خب آنجا احتمالا امن‌تر هم هستند (از نظر ماندگاری و پاک نشدن البته). 



پ.ن: ۱. در جستجوی اول برای یافتن این ابزارها همین شعاری که عنوان مطلب است را جستجو کردم: capture your ideas ولی خب متاسفانه ظاهرا سازندگان این ابزارها خیلی به این شعار علاقه‌مند نبوده‌اند و کسی انتخابش نکرده. (نمی‌دانم اصلا چرا فکر کرده‌ام کسی باید این شعار که همین‌طوری الکی به ذهن من رسیده را انتخاب کرده باشد)‌ ولی از شعار coggle خوشم آمد:
Unleash your creativity 
۲. بعضی مطالب اینجا هم به لطف CherryTree است که هستند. حس جالبی است برنامه که را باز می‌کنی با خودت می‌گویی: «آره راستی اون روز داشتم به این فکر می‌کردم».
  • ۹۳/۰۶/۱۶
  • سیدمحسن

نظرات (۱)

من فقط  Evernote دارم :D
خیلیم خوبه
فقط Rtl نداره به صورت دیفالت، مگر اینکه کپی پیست کنی، نمیفهمه :D
نکته ی مثبتش اینکه حسش نیست برم رو یه چیز دیگه، مگر آنکه، این که معرفی کردی بتونه یوزر پس بگیره خودش بره همه نوت بوکا و نوتارو وارد کنه :D
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی